Selma Botman
Udział
kobiet w egipskich radykalnych działaniach politycznych w latach 1939-1952
Esej ten
skupia się na roli, jaką odegrały kobiety w radykalnych działaniach
politycznych w Egipcie w latach ‘40. oraz na początku lat ‘50. W tym okresie,
pełnym politycznego zamieszania, struktura władzy w państwie umożliwiła im
zaangażowanie się w działania polityczne oraz opozycyjne. Pod przywództwem
Gamala Abd al-Nassera (1952 - 1970) w konsekwencji skonsolidowania wpływów
państwowych życie polityczne uległo znaczącej zmianie. Scentralizowany,
biurokratyczny rząd zredukował działania kobiet oraz stłamsił niemal wszystkie
niezależne działania polityczne.
W latach
‘40., mała grupa feministek zaczęła patrzeć krytycznie na życie kobiet w
Egipcie. W odpowiedzi na usankcjonowane prawnie oraz społecznie nierówności,
które masowo dotykały kobiet, zaczęły zakładać progresywne grupy kobiece oraz
uczestniczyć w zakrojonych na szeroką skalę nacjonalistycznych oraz lewicowych
działaniach. W szczególności, lewicowe kobiety rozkwitły jako artystki,
działaczki polityczne, a także przewodniczące ruchów studenckich. Pomimo
niewielkiej liczby, ich wkład był znaczący. Zademonstrowały, przynajmniej
działaczom politycznym o poglądach wolnościowych, że problemy ich płci w
Egipcie są rzeczywiste i domagają się uwagi.
Udział
kobiet w politycznych zmaganiach w krajach trzeciego świata często bywa
pomijany. Esej ten, w dużej mierze bazujący na wywiadach z działaczkami
politycznymi, jest próbą zapoznania szerokiej publiczności z historycznym
wkładem kobiet w czasach radykalnych niepokojów politycznych w Egipcie.
Tło
historyczne
Okres
pomiędzy II Wojną Światową a zamachem stanu w 1952 roku był szczególnie ważnym
i dynamicznym okresem w nowoczesnej historii Egiptu. Zbiegły się wówczas dwa
procesy: rosnący radykalizm społeczny i polityczny oraz miarowy rozkład
państwowej kontroli.
Lata ‘40.
oraz początek ‘50. były latami relatywnej wolności politycznej,
charakteryzującej się rosnącą bojowością ludzi niezadowolonych z niemożności
osiągnięcia przez władzę pełnej niepodległości i niezależności od Brytyjczyków
oraz wśród zaangażowanych w rozwijanie Egiptu jako mocnego i dobrze
prosperującego kraju. Chwilowa słabość władz egipskich spowodowana brakiem
spójności państwa oraz nieskutecznością policji politycznej umożliwiła
dynamiczny wzrost nastrojów nacjonalistycznych: powstawały nowe ugrupowania
polityczne, a żywo rozwijająca się prasa opozycyjna stwarzała przestrzeń dla
dyskusji filozoficznych i publikacji dysydenckich ideologii. Pomimo że, zgodnie
z konstytucją z 1923 roku, społeczeństwo egipskie miało pół-wolnościowy
charakter, to znaczy miało formę zachodniej demokracji, brakowało mu jednakże
jej istoty. Wolność słowa, wolność do zgromadzeń oraz wolność prasy były
kruchymi prawami nadawanymi lub odbieranymi w zależności od siły oraz spójności
rządu. Życie polityczne tamtego okresu naznaczone było osłabionym oraz
niedoświadczonym systemem partyjnym reprezentowanym przez polityków, spośród
których wielu nie przywiązywało wagi do procedur demokratycznych.
Niestabilność
na arenie politycznej nie pozwoliła demokracji parlamentarnej zakorzenić się
oraz rozwinąć poza wąski sektor życia politycznego. Wyjątkiem była partia Wafd,
która postrzegała siebie i postrzegana była przez innych jako przedstawicielka
prawdziwej liberalnej demokracji w Egipcie. W przeciwieństwie do innych
znaczących partii, które były sterowane i monopolizowane przez wpływowe
jednostki, Wafd liczyć mógł na poparcie całego społeczeństwa. Partie przez
większość czasu ignorowały potrzebę społecznych i ekonomicznych reform,
sprowadzając wszystko do wspólnego mianownika - żądania niepodległości.
(Z pewnymi
wyjątkami) polityką zajmowali się wyłącznie mężczyźni, którzy dzięki
pochodzeniu, bogactwu, politycznym koneksjom lub patronatowi wspinali się po
szczeblach kariery politycznej. Ponieważ egipskie społeczeństwo było bardzo
konserwatywne, kobiety tylko sporadycznie brały udział w sprawach publicznych.
Przedstawiciele rónych płci byli od siebie odseparowani zarówno w domenie
prywatnej, domowej, jak i w sferze mniej prywatnej, na ulicach. Rodzina była
jądrem społeczeństwa i oczekiwano, że będzie źródłem większości decyzji.
Małżeństwa w dalszym ciągu były aranżowane, a kobiety uważane za pełnoprawną
własność mężczyzny. Mając mały wpływ i posiadając niewielkie doświadczenie
związane ze sferą władzy i życiem zawodowym, kobiety nie stanowiły znaczącej
siły w sprawach państwowych.
Nierówność,
której doświadczały, była zarówno prawnie jak i społecznie usankcjonowana.
Pomimo że prawo islamskie zezwalało kobietom na posiadanie własności,
prowadzenie biznesu oraz dziedziczenie po ojcu na równych prawach z bratem, w
takich sprawach jak rozwód czy rodzina były one zdane na łaskę męża. Nawet w
życiu prywatnym kobiety nie mogły liczyć na taki sam szacunek jak mężczyźni;
większość kobiet była od nich zależna finansowo oraz im posłuszna, zdarzały się
jednak wyjątki.
Wśród inteligencji
oraz drobnomieszczaństwa tradycyjne wzorce nie były aż tak silnie zakorzenione.
W bardziej kosmopolitycznym świecie lewicowej polityki, czy we francuskich
liceach oraz na uniwersytecie, kobiety i mężczyźni mieszali się ze sobą
społecznie i akademicko, bariery pękały, a tradycyjne role były kwestionowane.
Mimo iż w Egipcie lat ‘40. młode, wyemancypowane i nowoczesne kobiety stanowiły
mniejszość, niektórym z nich udawało się zostać liderkami lewicowych czy
studenckich ugrupowań. Pomimo społecznego zacofania oraz mocno zakorzenionych
tradycyjnych wartości, które przypisuje się religii islamskiej, kobiety miały
swój wkład w rozwój nowoczesnego Egiptu – chociaż przez wielu nie został on
dostrzeżony.
Kobiecy
udział w oddolnych ruchach sięga co najmniej rewolucji 1919. roku, kiedy to
wraz z mężczyznami brały udział w protestach przeciwko brytyjskiej okupacji –
niektóre z nich, w wyniku swojej działalności politycznej trafiły do więzienia.
Grupy „szlachcianek” rozpoczęły rewolucję społeczną w momencie, gdy odrzuciły
hidżaby, sprzeciwiły się haremom oraz zaczęły organizować opiekę społeczną. Po
I Wojnie Światowej ruch na rzecz emancypacji kobiet organizowany i prowadzony
był przez te pochodzące z najbardziej prominentnych egipskich rodzin. Głosiły,
że poprawa warunków życiowych kobiet będzie miała pozytywny wpływ na całe
społeczeństwo i nie może być ignorowana. Niektóre z kobiet należały do
nacjonalistycznej partii Wafd, partycypowały w grupach anty-faszystowskich,
które mnożyły się w latach ‘30., w latach ‘40. dołączały zaś do kiełkującego
podziemia komunistycznego.
Inge
Aflatun, powszechnie znana działaczka polityczna, feministka oraz utalentowana
artystka, tak opisała swoje pochodzenie oraz to, jak weszła w świat polityki:
Urodziłam się w Kairze, w rodzinie właścicieli
wielkich majątków ziemskich. Edukacja była bardzo ważna, wielu członków mojej
rodziny ksztalciło się za granicą... Moja rodzina mówiła po francusku, co było
typowe dla burżuazji tamtego okresu... Moje zainteresowanie polityką brało swój
początek ze społecznych oraz ekonomicznych warunków tamtego okresu. Byłam
zszokowana biedą oraz międzyklasowymi różnicami. Wyczuwałam to instynktownie.
Zaczęłam malować, kiedy byłam mała, ale efekty nie były zadowalające... Potem
nastąpiło ważne wydarzenie... w 1941 roku, kiedy studiowałam we francuskim
liceum. Biedny artysta, trockista... udzielał mi lekcji przez dwa czy trzy
lata. Otworzył mnie na świat sztuki, pytając: „Czym jest sztuka? Czym jest
życie?”... Moja sztuka rozkwitła w tamtym czasie; odkryłam malowanie... Zaczęłam
również zadawać pytania i szukać rozwiązań dla problemów, które uświadamiałam
sobie dzięki zajęciom na uczelni oraz przemyśleniom. Niezadowolenie, które
odczuwałam, znalazło ujście w moim pierwszym obrazie. Nawet krytycy
powiedzieli, że artystka była w stanie buntu, malując go; niektórzy
stwierdzili, że ma on źródło we frustracji seksualnej. W liceum poznawałam
ludzi, dyskutowałam, odkryłam marksistowskie książki, utrzymywałam kontakty z
młodymi egipskimi intelektualistami. Potem zostałam marksistką... Moje wejście
w świat polityki oraz moje obrazy były dwiema drogami poszukiwania swojego
kraju. Mój arabski nie był najlepszy, tak więc w wieku siedemnastu lat zaczęłam
się go uczyć.
Latifa
al-Zayat, liderka ruchu studenckiego na uniwersytecie w 1946 (później została
również pisarką oraz nowelistką) wspomina:
Urodziłam się w 1924 roku w małym miasteczku Damietta
nieopodal Morza Śródziemnego... w rodzinie niższej klasy średniej lub wyższej
drobnomieszczańskiej... w 1936 roku przybyłam do Kairu, aby zacząć naukę.
Studiować na uniwersytecie zaczęłam w 1942-43, w tym czasie straciłam wiarę w
partie rządzące, ponieważ nie potrafiły poradzić sobie z kwestią narodową.
Zostałam więc marksistką (lub komunistką) z nacjonalistycznego punktu widzenia.
Tym, co pociągało mnie w marksizmie... była etyka... brak dyskryminacji ze
względu na religię, rasę, płeć... Byłam zmęczona hipokryzją oraz tchórzostwem
klasy [społecznej], do której należałam.
Tym, co
ostatecznie popchnęło lewicujące oraz feministycznie myślące kobiety w Egipcie
w stronę zwiększenia zainteresowania problemami kobiet oraz ich artykułowania,
była II Wojna Światowa oraz jej konsekwencje. W szczególności kładły nacisk na
problemy wynikające z uprzedzeń w takich dziedzinach życia, jak praca, zarobki,
edukacja i życie rodzinne. Wojna nie tylko stymulowała industrializację i
przyśpieszała proletaryzację mas; zamieszała również Egipt w międzynarodową
politykę, ujawniając ciągłą dominację brytyjską w Dolinie Nilu. Niedobory
żywności oraz nie nadążający za przyrostem ludności rozwój przemysłu
spowodowały znaczne pogorszenie warunków życia pospólstwa/gminu. Wojna
zaogniła problemy społeczne, czyniąc nierówności jeszcze bardziej rażącymi.
Zrodzony w tamtym czasie radykalizm wynikał bezpośrednio z istoty wojny i dezorganizacji.
Wypełniającymi
szeregi niezadowolonych byli przede wszystkim drobnomieszczanie, radykalizujący
studenci, pracownicy fizyczni oraz kobiety. Korzystali na tym głównie
komuniści, muzułmańscy fundamentaliści, demokraci oraz radykalni nacjonaliści.
Ugrupowania te prowadziły anty-brytyjskie działania niezależnie od siebie,
dając nową energię ruchowi niepodległościowemu; z końcem wojny ich żądania
wyklarowały się. Sprzeciwiali się szokującej inflacji, niedoborom żywności,
wzrostowi bezrobocia oraz wielkim społecznym, prawnym oraz ekonomicznym
nierównościom. Co więcej, ruchy te zaczęły rosnąć w siłę pod względem
militarnym, ponieważ tradycyjne siły polityczne w Egipcie zaczęły tracić na
znaczeniu oraz poparciu. Król został zdyskredytowany, a najważniejsza
nacjonalistyczna partia głównego nurtu Wafd podzielona została przez prawicowe
stronnictwo, natomiast pozostałe partie zaangażowane były w personalne
konflikty. Negocjacje dotyczące niepodległości od Wielkiej Brytanii wydawały
się więc być skazane na niepowodzenie. W tym czasie robotnicy uformowali ruch,
który funkcjonował na zasadzie sporów zbiorowych i strajków. Coraz więcej
kobiet mówiło o problemach związanych z nierównością płciową. W tym właśnie
środowisku zaczęły rozwijać się nielegalne ruchy komunistyczne oraz otwarte
działania feministyczne.
Kobiety a
ruch komunistyczny
Aktywność
egipskiego ruchu komunistycznego w XX wieku podzielić można na dwa etapy.
Pierwszym z nich było utworzenie Epipskiej Partii
Socjalistycznej/Komunistycznej. Partia ta, składająca się prawie wyłącznie z
mężczyzn, miała radykalizujący wpływ na powstające związki zawodowe, lecz
ponieważ odmawiała udziału w zakrojonych na szeroką skalę działaniach na rzecz
przerwania brytyjskiej okupacji, została odsunięta od polityki głównego nurtu.
Po paru latach, zepchnięta do podziemia, zniknęła, pozostawiając po sobie niszę
w egipskim marksizmie aż do późnych lat ‘30.
Ruch
komunistyczny odżył na początku II Wojny Światowej. Jednak pomimo zaangażowania
i energii swoich członków, borykał się z licznymi problemami. Po pierwsze, w
latach ‘40. XX wieku nie było partii, która jednoczyłaby ruch; składał się on z
osobnych, rywalizujących między sobą grup. Podziały te doprowadziły do
wzajemnej wrogości, tym samym osłabiając wpływy marksizmu w kraju. Po drugie,
istniała znacząca różnica pomiędzy komunistami a egipskimi masami, ci pierwsi
wywodzili się głównie z klasy średniej oraz, zwłaszcza na początku, etnicznej
mniejszości egipskich Żydów. Krótko mówiąc, ruch ten był mało liczny, miejski i
składający się głównie z intelektualistów, przyciągał do siebie głównie
studentów i profesorów. Niektórzy z robotników wykwalifikowanych, działających
w związkach zawodowych, również przynależeli do opisanej powyżej organizacji,
jednak była to znacząca mniejszość. Wieś została całkowicie zignorowana przez
ruch, z racji olbrzymiej różnicy kulturowej i klasowej dzielącej komunistów od
biednych mas wiejskich.
Pomimo
strukturalnych i organizacyjnych ograniczeń oraz braku doświadczenia, ruch
marksistowski był w stanie sporadycznie wpływać na sferę narodową, pracowniczą,
feministyczną i studencką. Co więcej, komunizm miał znaczący wpływ ideologiczny
na egipskie społeczeństwo; pomógł osłabić wpływy ówczesnego systemu
politycznego, tworząc tym samym atmosferę, w której operować mogli skrajnie
nacjonalistyczni wojskowi oficerowie, ostatecznie doprowadzając do obalenia
rojalistycznego reżimu. Komuniści, dzięki demonstracjom, organizacji oraz
publikacji opozycyjnej prasy oraz pamfletów, umożliwili zerwanie z tradycyjną
hierarchią społeczną. W istotny sposób przyczynili się też do powstania
tradycji myśli opozycyjnej, która od tamtego czasu stała się ważną częścią
egipskiego życia politycznego, intelektualnego oraz artystycznego.
Egipski ruch
komunistyczny lat ‘40. i wczesnych ‘50. składał się głównie z mężczyzn, jednak
kobiety angażujące się weń, były mu na równi oddane i pracowały równie ciężko.
Dzieląc zazwyczaj ten sam światopogląd, ci młodzi bojownicy własnymi siłami
stworzyli społeczność, w której poznawali przyjaciół oraz współmałżonków, w
której uczyli się oraz dzielili doświadczeniem. W tej atmosferze rodziły się
plany oraz marzenia o przyszłości.
Kobiety
rekrutowane do ruchu komunistycznego kształcono, a następnie przydzielano im
zadania zgodnie ze stopniem ich zaangażowania, nie zaś ze względu na płeć.
Brały czynny udział w pracach komisji oraz w demonstracjach, w rozdawaniu
ulotek przed fabrykami oraz na kampusie uniwersytetu. Jednakże, problemy kobiet
ani nie zdominowały komunistycznych działań, ani nie przejęły myśli lewicowej.
Przede wszystkim lewica skupiała swoją uwagę na zakończeniu brytyjskiej
okupacji Egiptu oraz koncentrowała swoje zasoby na rekrutacji, poza już
uświadomionymi intelektualistami, skrajnych działaczy związkowych, których
znaczącą większością byli mężczyźni.
Kobiety zorganizowane
w podziemnych ugrupowaniach poświęcały się całkowicie, zaangażowanie w
nielegalne działania miało wpływ na każdą dziedzinę ich życia: rodzinę, pracę,
przyjaźnie oraz aspiracje. Oddanie Partii wymagało czasu, posłuszeństwa,
ciężkiej pracy oraz wiązało się z brakiem wsparcia ze strony rodziny.
Sugerowało to także kobietom podwójną rolę, którą miały odgrywać - działaczki
politycznej oraz feministki. Zmagając się z bliźniaczymi problemami
niepodległości narodowej oraz wyzwolenia kobiet, wewnątrz ruchu
komunistycznego, niemal wyłącznie własnymi siłami były w stanie wywalczyć
społeczne, polityczne i ekonomiczne prawa dla kobiet. Pomimo że w teorii
komuniści popierali wyzwolenie kobiet, uważali, że i przekonywali je do
zaakceptowania faktu, że najważniejszym wyzwaniem dla egipskiego marksizmu jest
walka z brytyjską okupacją. Tak więc lewicowe kobiety kierowały cały swój
wysiłek w stronę ogólnego frontu politycznego, gdzie, jak im się wydawało,
uzyskany mógł być największy postęp. Rownież ze względu na poważne zacofanie
kraju, kobiety były gorzej wykształcone i politycznie daleko w tyle za
mężczyznami, przez co tworzenie demokratycznej kobiecej organizacji było
niezwykle trudne. Jak zanotowała Latifa al-Zayat:
Myślenie o wyzwoleniu kobiet jest luksusem... gdy
widzisz swoich braci, ojców i dzieci stłamszone, wydrwione oraz wykorzystywane
przez obcokrajowców a także przez ich rodaków. Dopiero, gdy cywilizacja
osiągnie pewien poziom, wtedy problemy kobiet, dzieci i mniejszości staną się
naglące. Kobiety najszlachetniej przyczynią się do wyzwolenia społeczeństwa,
gdy zaakceptują sprawy wykraczające poza nie oraz ich rodziny... Jedną z
podstawowych nauk Marksa jest to, że jednostka nie może być wolna, dopóki całe
społeczeństwo nie jest wolne. Kobieca walka o wolność oznacza walkę o wolność
całego społeczeństwa.
Kobiety
działały na każdym poziomie komunistycznego ruchu, od komitetu centralnego, aż
po pojedyncze komórki. Nie oznaczało to jednak, że każdy, a nawet większość
mężczyzn przyjmowała koncepcję równości płci. W samym ruchu lewicowym
podejmowały wysiłek zwalczania ideologicznej reakcji poprzez dystrybucję
materiałów dotyczących roli kobiet w socjalistycznej sprawie, a także w
szerszym kontekście społecznym oraz poprzez pisanie w wewnętrznej partyjnej
prasie o sprawach i problemach dotyczących wyłącznie kobiet.
Komunistki
prawie wszystkie pochodziły z burżuazyjnego lub drobnomieszczańskiego
środowiska. Były córkami posiadaczy majątków ziemskich, część z nich nawet
córkami wybitnych paszów, jednakże większość z nich wywodziła się z klasy
średniej. Ich ojcowie najczęściej zajmowali się biznesem, wolnymi zawodami lub
też przedsiębiorstwem rolnym, mogli też być zatrudnieni w prywatnym bądź
publicznym sektorze jako „białe kołnierzyki”.
Komunistki
swoje korzenie miały w Górnym Egipcie oraz Delcie, w Kairze oraz Aleksandrii.
Choć pochodziły zarówno z miasteczek i wiosek, jak i z dużych miast, w
większości przypadków ich zaangażowanie w podziemną działalność wiązało się z
przyjazdem do Kairu lub Aleksandrii, w celach zarobkowych lub edukacyjnych.
Rekrutacja do ruchu odbywała się we francuskich liceach, na uniwersytecie i w
klubach politycznych takich, jak The House Of Scientific Research, które były
legalną przykrywką dla konspiracyjnych, marksistowskich organizacji. The House
Of Scientific Research, który służył jako ważna „szkoła teoretyczna” dla kadr,
miał też kobiecą komisję składającą się z od trzydziestu do pięćdziesięciu
kobiet. Dyskusje na tematy takie, jak feminizm, ruch narodowy, faszyzm,
imperializm oraz społeczna sytuacja w europejskich krajach nie należały do
rzadkości.
Większość
kobiet, które przyciągał ruch marksistowski nie osiągnęło jeszcze 25. roku
życia. Charakteryzowały je młodość i idealistyczne nastawienie, miały czas na
to, by myśleć, kwestionować i dyskutować o bieżących sprawach. Lewica oferowała
kobietom alternatywę dla partii głównego nurtu, które, jak wiele z nich
sądziło, zawiodły Egipt. Marksizm reprezentował fundamentalną krytykę struktury
egipskiego społeczeństwa i oferował odpowiedzi na pytania o gospodarcze
zacofanie oraz polityczny konserwatyzm.
Kobiety były
awansowane i aresztowane w taki sam sposób jak ich męscy towarzysze, choć z
mniejszą częstotliwością. Z powodu tradycyjnej natury egipskiego społeczeństwa,
gdzie kobiety były głównie żonami i matkami, lewica uważała za ryzykowne
wysyłanie ich na pierwszy front komunistycznych działań. Kobiety biorące udział
w bojowniczych akcjach feministycznych ukrywały swoje komunistyczne powiązania
z obawy przed oficjalnymi represjami. Soraya Adham, aktywna w latach ‘40.
wspomina swoje doświadczenia jako profesjonalnej rewolucjonistki:
Opuściłam dom w 1948 roku i zmuszona byłam żyć
samotnie, co było trudne dla kobiety w tamtych latach. Wynajmowałam pokój w
Bulaq w Kairze. Pewnej nocy cała dzielnica Bulaq wypełniła się policją
szukającą marksistów oraz islamskich fundamentalistów. Wynajmowałam tu pokój od
niedawna. Była druga w nocy, kiedy usłyszałam właścicielkę mieszkania pukającą
do moich drzwi; zapytała się, czy policja może wejść rozejrzeć się po pokoju.
Odparłam, że za chwilkę, bo muszę się ubrać. Kiedy weszli, ujrzeli samotnie
mieszkającą kobietę. Zapytali, jak się nazywam oraz dlaczego nie mieszkam z
rodziną. Przedstawiłam się i wytłumaczyłam, że się z nią skłóciłam. Oficer
odparł: „Przyjdę tu jutro i zabiorę cię do domu. Pogodzisz się z rodziną,
ponieważ dziewczyna z dobrego domu nie może mieszkać sama.” Zgodziłam się. Rano
poinformowałam właścicielkę, że wracam do rodziny. Kiedy oficer zdał raport
policji politycznej, jego przełożony powiedział, że to właśnie mnie szukają.
Kiedy po mnie wrócili, mnie oczywiście już tam nie było.
Później,
kiedy została znaleziona, spędziła dwa miesiące w więzieniu; przez następne lata
odsiedziała łącznie dziesięć miesięcy. Wiele z jej feministycznych towarzyszek
było w ten sam sposób zatrzymywanych i osadzanych w więzieniach na tle
politycznym.
W
więzieniach kobiety nie były traktowane źle, jednak nie traktowano ich też w
żaden specjalny sposób ze względu na płeć. Zgodnie z komunistyczną gazetą al-Malayin
(Miliony) administracja więzienna izolowała więźniów politycznych od reszty
(co było niezgodne z przepisami), zakazywała posiadania książek oraz materiałów
do pisania, przesłuchiwała i przeprowadzała rewizje, niektóre kobiety zmuszała
do noszenia więziennych ubrań, zapewniała najgorsze posiłki (składające się z
soczewicy oraz fasoli ful z lukrecją) oraz nie zezwalała na odwiedziny
członków rodziny.
Podsumowując,
pomimo formalnego zainteresowania postępowych mężczyzn ich sprawą, kobiety
mogły liczyć na niewiele więcej niż organizacyjną sympatię ze strony
komunistycznych ugrupowań; formalna kooperacja występowała w bardzo niewielkim
stopniu. Z tego powodu marksistki zmuszone były przenieść swoje działania poza
ruch lewicowy. Ich intencją pozostawało podniesienie świadomości politycznej
innych postępowych kobiet, które niekoniecznie należały do ugrupowań
politycznych.
Radykalne
działania feministyczne
Postępowe
kobiety za najskuteczniejszą strategię poprawy warunków życia kobiet w
społeczeństwie uznały prowadzenie zakrojonych na szeroką skalę legalnych
działań. Co więcej, doszły też do wniosku, że uczestnictwo w ruchu
komunistycznym niekoniecznie jest dla nich korzystne. Akcje, które zaplanowały
miały dwojaką naturę; dotrzeć miały zarówno do krajowej, jak i międzynarodowej
publiczności. W obrębie Egiptu, lewicujące kobiety tworzyły małe feministyczne
stowarzyszenia, ograniczające się do kobiet wykonujących zawody z wyższym
prestiżem oraz ze środowisk uniwersyteckich – kobiet, którym bliższy był
światopogląd zakładający radykalne feministyczne zmiany. Prowadziły również
kolumny [w gazetach] poświęcone kobiecym sprawom; partycypowały w legalnych
działaniach politycznych i nacjonalistycznych w środowiskach akademickich;
podejmowały wysiłki mające na celu podniesienie czysto kobiecych problemów
takich, jak równość w miejscu pracy, poprawa warunków w ośrodkach opieki
dziennej oraz zwiększenie udziału kobiet w polityce. Na arenie międzynarodowej,
poprzez uczestnictwo Egipcjanek w konferencjach uświadamiających o egipskich
problemach społecznych i politycznych.
Z powodu
zbyt dużej ideologicznej różnicy postępowe kobiety prowadziły działania
niezależnie od istniejących już ogranizacji kobiecych. W przeciwieństwie do
nich radykalne feministki żądały transformacji obyczajów egipskiego
społeczeństwa zamiast ograniczonej emancypacji. W konsekwencji marksistki
stworzyły nowe ugrupowania i tak na przełomie 1944/45 roku powstała Liga Kobiet
Studentek i Absolwentek Uniwersytetu i Egipskich Instytutów [The League of
Women Sutents and Graduates from the University and Egyptian Institutes]. Liga
składała się z około pięćdziesięciu kobiet i pomimo, że zbudowana była na
sukcesach wcześniejszych działaczek feministycznych, była pierwszą kobiecą
organizacją, która przyjęła radykalne poglądy na rolę kobiet w rewolucyjnym
społeczeństwie.
Grupa miała
za zadanie identyfikować i bronić interesów kobiet. Od początku jej radykalny
oraz anty-imperialistyczny charakter był oczywisty. Pamflet opublikowany przez
organizację głosił:
. . . Zmagania o powszechną wolność, zmagania o
wyzwolenie spod ucisku, głodu i przemocy; nasze zmagania dla nas; . . .
zmagania o wolne i godne życie dla Egipcjanek w wolnym kraju; zmagania o
demokratyczną wolność dla kobiet w Egipcie - to jest wolność, która nie może
być zagwarantowana w cieniu imperializmu oraz cieniu zniewolenia i wyzysku.
W
społeczeństwie tak tradycyjnym i konserwatywnym, jak egipskie, były to
wyjątkowo radykalne pomysły. Ponieważ znaczna większość Egipcjan i Egipcjanek,
albo nie miała okazji myśleć o takich sprawach, bądź po prostu nie była gotowa,
aby je zaakceptować, liczba członkiń w Lidze była ograniczona a podejmowane przez
nią działania nie do końca jawne.
W Egipcie
idea emancypacji kobiet istniała już wcześniej, jednak w połowie lat '40. zaczęła
ona przybierać bardziej konkretny i bardziej kontrowersyjny kształt. Problemy,
które podjęła Liga obejmowały sfery społeczną, ekonomiczną oraz polityczną;
prawo do głosowania; zobowiązanie państwa do utworzenia żłobków; gwarancję
ubezpieczenia społecznego oraz bezpieczeństwa; zapoczątkowanie demokracji.
Liga nigdy
nie stała się partią polityczną, ani nie aspirowała, aby się nią stać. Pomimo
że część działaczek Ligi była aktywnymi członkiniami komunistycznymi, grupa nie
stawiała sobie za cel rekrutacji kobiet z ruchów podziemnych. Liga postrzegała
siebie jako zbiorowisko młodych kobiet zainteresowanych problemami ściśle
związanymi z płcią, ale także problemami o bardziej ogólnym charakterze,
dotyczących całego Egiptu, w szczególności zmaganiami z brytyjskim
kolonializmem.
Jednakże,
Liga nigdy nie była w stanie rozwinąć swojego potencjału z racji swojego
krótkiego istnienia; została zamknięta przez Premiera w lipcu 1946 roku, kiedy
rząd, działający w danej chwili z pozycji siły, uderzył w opozycyjne
organizacje. Ogółem, zakończono działania dwunastu „wrogich” grup. Interesujące
jest to, że władze uznały kobiecą organizację za na tyle niebezpieczną, żeby
wydać nakaz zamknięcia.
W okresie
działania Ligi, w Paryżu w 1945 roku, odbył się pierwszy, zorganizowany przez
Fédération Démocratique Internationale des Femmes, Międzynarodowy Kongres
Kobiet [The First World Congress of Women]. Kilka egipskich
komunistek zostało wysłanych na Konferencję. Dwoma głównymi tematami spotkania
były potępienie faszyzmu i imperializmu oraz zakończenie nierówności między
kobietami i mężczyznami. Inge Aflatun tak opisała swoje doświadczenia z Paryża:
Byłam wybrana na przewodniczącą egipskiej delegacji.
Byłam bardzo podekscytowana; spotkałam wiele odważnych i znanych kobiet.
Sowiecka delegacja, jak pamiętam, przybyła w wojskowych mundurach ze lśniącymi
medalami; przyjechała prosto z wojny. Wszystko, co tam widziałyśmy, wywarło na
nas wielkie wrażenie. Wygłosiłam bardzo mocne przemówienie, w którym połączyłam
ucisk Egipcjanek z brytyjską okupacją i imperializmem. Potępiłam, nie tylko
Brytyjczyków, ale również Króla oraz polityków. Przemówienie było bardzo
polityczne, wezwałam w nim do wyzwolenia narodu oraz kobiet. Moje pomysły
spotkały się z aplauzem.
Natychmiast
po przybyciu do Kairu, Inge Aflatun oraz kilka innych działaczek
komunistycznych zostało zatrzymanych przez policję i przesłuchiwanych przez
trzy godziny. Policja, w jakiś sposób dowiedziawszy się o radykalnych poglądach
wyrażanych w Paryżu, zatrzymała tę trójkę, aby zademonstrować wyraźny sprzeciw
władzy wobec ich zachowania. Zostały pojmane w celu zastraszenia, jednakże
wypuszczone zostały z powodu niewystarczających dowodów. W reakcji na sposób, w
jaki została potraktowana, Inge Aflatun wniosła sprawę przeciwko policji
politycznej o złe traktowanie. W efekcie, policja represjonowała ją przez
kolejne lata.
Po wojnie
kobiety nieprzerwanie uczestniczyły w ruchach studenckich oraz
nacjonalistycznych. W 1946 roku, podczas nacjonalistycznego protestu, który na
moment zachwiał egipskim rządem, kobiety, nie tylko brały w nim udział,
niektóre zostawały nawet liderkami. Kiedy komunistka Latifa al-Zayat
przemawiała do studentów, udawało się jej zagrzać do walki publiczność, dzięki
swojemu dynamizmowi oraz gorliwości. Al-Zayat wybrana została do
ogólnouniwersyteckiego komitetu. Wspomina:
To ja kandydowałam a nie mężczyzna, ponieważ miałam
większe szanse na wygraną. Miałam urok, umiałam radzić sobie ze studentami,
rozmawiać z nimi, przekonać ich i wygrać… Ja, kobieta, zostałam wybrana przez
masy studenckie na studencką minister [as a student secretary], w czasach, w
których kobiety stanowiły około 5% studentów.
Kobiety nie
mogły jednak liczyć na pełną akceptację w środowisku uniwersyteckim. Al.-Zayat
pisze:
Walczyłam z grupami muzułmańskich fundamentalistów,
które próbowały mnie zniesławić – nazywali mnie prostytutką oraz używali innych
obraźliwych określeń. Pamiętam, że wróciłam do domu i płakałam. Powiedziałam
sobie jednak: „To jest publiczne stanowisko, nie ostatni raz ktoś mnie
zniesławia.” Zmieniło mnie to w purytankę. Naprawdę, mówili … komunistki są
niemoralne… komunistki stały się purytankami, aby zachować swój wizerunek, w
szczególności te, które pracowały blisko mas.
Na
potwierdzenie prześladowania, na które narażone były politycznie aktywne
kobiety ze strony bardziej tradycyjnych sił, inna bojowniczka, Soraya Adham
dodaje:
Wszystkie [lewicowe] dziewczyny chodziły otoczone
przez [męskich] towarzyszy oraz przyjaciół tak, żeby nie mogli dopaść nas
muzułmańscy fundamentaliści… w 1948 roku zostałam przez nich pobita w trakcie
udziału w akcji politycznej.
Prowokacje
nie odstraszyły kobiet od udziału w polityce. Kiedy w Egipcie zaczął działać
Pokojowy Ruch [the Peace Movement], który w 1950 roku przyciągnął wiele
działaczek, jedną z liderek była Inge Aflatun. W październiku 1951 roku
utworzono również Women's Committee for Popular Resistance (popierany głównie
przez kobiety postępowe), aby wspierać nacjonalistyczną walkę, która wybuchła w
strefie Kanału Sueskiego. Celem grupy była pomoc ruchowi oporu w walce z
brytyjską okupacją, zarówno materialna, jak i moralna. Kobiety nie mogły
walczyć, odwiedzały jednak miejsca działań i zdawały raporty o warunkach jakie
zastały. Inge Aflatun:
Kobieca delegacja, w sekrecie udała się do Strefy na
jeden dzień. Była podzielona na dwie części – jedną dla brytyjskich sił
okupacyjnych i drugą dla ludzi. Powiedziałyśmy Brytyjczykom, że przybyłyśmy
odwiedzić rannych w szpitalu i dać im prezenty. Nie znając nikogo wcześniej,
wybrałyśmy się do popular quarter, na
ulicach spotkałyśmy robotników
i przedstawiłyśmy im swoje pomysły na utworzenie ruchu oporu. Zabierali nas do
domów wielu kobiet i rozmawiałyśmy. Kiedy wróciłyśmy do Kairu, odbyła się
konferencja prasowa … Ludzie nie zdawali sobie sprawy ze słabego stanu odzieży
tamtejszych ludzi, o niedoborach w kurtkach. Nagłośniłyśmy sytuację i nasze działania
okazały się sukcesem.
Podczas
konferencji prasowej, kobieca delegacja ujawniła trudne warunki, w jakich
znajdowali się fidayin, wojownicy o wolność, potępiła kolonializm oraz
zażądała, aby zasady Karty Narodów Zjednoczonych dotyczące suwerenności narodu
weszły w życie. Działania komitetu odniosły sukces, udało mu się zwrócić uwagę
całego narodu na Kanał Sueski, nie tylko w 1951, ale również w 1956 roku, w
proteście przeciwko trójstronnej (Brytyjskiej, Francuskiej, Izraelskiej)
agresji przeciwko Egiptowi.
Projekty
inicjowane przez kobiety w latach '40. oraz '50. charakteryzowały się krótkim
trwaniem, częściowo z powodu braku wsparcia mas, lecz również okazjonalnych
nacisków rządowych. Jednakże, kobiety odnosiły sukcesy w zwracaniu uwagi ludzi
świadomych politycznie na kobiece problemy poprzez agitację, organizowanie się
oraz dziennikarstwo. Zademonstrowały, przynajmniej innym intelektualistom, że
problemy Egipcjanek są prawdziwe i wymagają zwiększonej uwagi. Ich celem było
podniesienie kobiecych problemów do rangi respektowanego ruchu politycznego – jednocześnie
zwracając uwagę na szersze spektrum problemów, w szczególności dotyczących
wyzwolenia Egiptu.
Konkluzja
Pomimo że
działania Egipcjanek w latach '40. znajdowały się na marginesie politycznych
aktywności, nie były „ukryte przed historią”. Kobiety były aktywne i kreatywne,
a tym, co umożliwiło im bojowość, była struktura władzy państwa. Okresy
podatności oraz niewydolności państwa pozwoliły kobietom zaangażować się w
działania polityczne oraz popularyzowanie poglądów stojących w opozycji do tych
reprezentowanych przez główny nurt. Gdy rząd był słaby, różnorodność była
tolerowana a nawet wspierana. Jednak, gdy władza państwowa stała się silna i
skonsolidowana, życie polityczne oraz artystyczne zostało poddane zmianom. Od
wczesnych lat '50., a w szczególności w trakcie panowania Gamala Abd al-Nassera
(1952 – 70), dominowała filozofia scentralizowanej biurokracji. W kosekwencji,
państwo stało się silne, a kobiece bojowniczki musiały ustąpić. Nie tylko one,
prawie cała niezależna aktywność polityczna została stłamszona, a różnorodność
- tak popularna w latach '40. - zniknęła. Komunizm oraz ważny zawierający
się w nim kobiecy głos został ujarzmiony, a czasami nawet wchłonięty. Pod
rządami Nassera ruch komunistyczny stał się jeszcze bardziej podzielony na
tych, którzy popierali i uważali Nassera za postępowego oraz tych, którzy nie
zgadzali się na otwarcie anty-demokratyczne i represyjne środki. Niezależne
działania feministyczne, tak inspirujące w dekadzie poprzedzającej zamach stanu
Nassera, raptownie zakończyły się wraz z przybyciem rządu wojskowego. Dopiero w
ciągu ostatnich paru lat egipski ruch feministyczny zaczął z powrotem odżywać.
Ciągle jeszcze w fazie embrionalnej, zmaga się z problemami organizacyjnymi
oraz z tym, jak zdobyć zwolenników w kraju, w którym znaczna część populacji
żyje poniżej minimum egzystencji.
Tłumaczenie: Jakuszek
Korekta: Miśka
Źródło: Khamsin ‘86
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz